Hjem » Vår historie
Vår historie
I 1985 registrerer tre venner selskapet Cebon. I sann entreprenørånd begynner de å selge knappcellebatterier fra et tenåringsrom i Vest-Sverige, noe som skulle vise seg å bli starten på en nå 30 år lang suksessreise. I dag er Cebon moderselskapet til GPBM Nordic, GPBM Italy og GPBM France.
GPBM er et deleid datterselskap til GP Batteries Ltd Hong Kong med ansvar for markedsføring og distribusjon på det nordiske, franske og italienske markedet.
1964
Gold Peak Group blir grunnlagt i Tai Po, Hong Kong i 1964 og GP Batteries utvikler seg etter hvert til en global batterileverandør. Selskapets innovative produkter gjør det mulig å være ledende på batterifeltet og stadig drive bransjen fremover.
1986
Selskapet grunnlegges med navnet Cebon. De første produktene som selges, er knappcellebatterier og virksomheten drives da bare på det svenske markedet.
1988
De første kontaktene etableres med Gold Peak Industries (GPI) i Hong Kong. GP Batteries blir selskapets batterileverandør.
1995
Markedet for mobiltelefoner eksploderer og skaper en enorm etterspørsel etter telefonbatterier og tilbehør. Selskapet ekspanderer og starter et datterselskap i Finland. Det etableres også distribusjonsnettverk på det norske og danske markedet. Omsetning ca. 70 millioner kroner.
1997
GP lanserer oppladbare batterier og verdens første batterilader – GP PowerBank 1.
2000
GP PowerBank batteriladere ekspanderer kraftig, GP Batteries etablerer seg mer og mer og anses nå som en av de største batterileverandørene i Norden. Datterselskaper etableres i Norge og Danmark, noe som muliggjør egen distribusjon i hele Norden. Omsetning ca. 100 millioner kroner.
2004
Digitalkameraets selvskrevne plass i hjemmet skaper enda større etterspørsel etter oppladbare batterier. Organisk vekst og oppkjøp av GPBM France, som blir GP Batteriesʼ distributør på det franske markedet. Omsetning ca. 280 millioner kroner.
2006
Oppkjøp av GPBM Italy, som blir GP Batteriesʼ distributør på det italienske markedet. Vi passerer milepælen 100 ansatte i organisasjonen. Omsetning ca. 330 millioner kroner.
2014
Salget av våre portable ladere GP PowerBank blomstrer, og vi gjør ytterligere investeringer i markedskommunikasjon gjennom digitale og tradisjonelle medier.
2017
GP introduserer GPDesign og avanserer i lysdivisjonen.